Wilt u een rechtszaak beginnen of moet u voor de rechter verschijnen? Dan helpt een advocaat u hierbij. Wij kunnen u doorverwijzen naar een advocaat. Als u weinig geld heeft, betaalt u alleen een eigen bijdrage. Dat werkt als volgt.
Een advocaat helpt u bij juridische problemen, zoals een echtscheiding of ontslag. Hij:
Een advocaat is niet altijd verplicht.
Bij juridische problemen kan een mediator ook helpen. Het verschil met een advocaat is dat een advocaat alleen aan uw kant staat. En hij mag u verdedigen bij een rechtszaak. Een mediator helpt u én de andere partij om er samen uit te komen, als u dat beiden wilt. Er is dan geen rechtszaak nodig. Vaak is mediation sneller en daardoor ook goedkoper.
Heeft u een rechtsbijstandverzekering? Neem dan contact met hen op voor juridische hulp.
Bent u lid van een vakbond? Dan kunt u hen vragen om juridische hulp. De vakbond helpt bij problemen met werk. En soms ook bij andere dingen. Bijvoorbeeld als u een vergoeding wilt voor letselschade. Of hulp bij het aanvragen van een uitkering.
Een advocaat inschakelen kost geld. Hoeveel, dat verschilt per advocaat. Een advocaat bepaalt zelf hoeveel hij vraagt voor zijn werk. Vraag uw advocaat hoeveel hij rekent en wat mogelijke andere kosten bij een rechtszaak zijn. Zo maakt u een inschatting van de totale kosten.
Heeft u een laag inkomen en weinig spaargeld? Dan hoeft u de kosten van de advocaat misschien niet te betalen. De overheid betaalt de kosten dan voor u. Dit noemen we 'gesubsidieerde rechtsbijstand' of 'een toevoeging'. Uw advocaat regelt de aanvraag voor een toevoeging. De Raad voor Rechtsbijstand beslist of u recht heeft op de toevoeging.
Als u een toevoeging krijgt, moet u nog wel een eigen bijdrage betalen. Hoeveel u zelf betaalt, hangt af van hoeveel u verdient.
Als u met uw juridische probleem bij ons komt, kijken we eerst samen naar uw situatie. We kijken of een advocaat nodig is en of u de advocaat zelf kunt betalen. Als we u doorverwijzen naar een advocaat, krijgt u een verwijsbrief. Deze verwijsbrief noemen we het 'diagnosedocument'.
Of een advocaat verplicht is, hangt af van uw juridisch probleem. Soms is de hulp van een advocaat niet verplicht, maar wel verstandig.
Advocaat verplicht
Als u voor de rechter moet komen, is de hulp van een advocaat soms verplicht. Dit heet 'verplichte procesvertegenwoordiging'. Dat geldt bijvoorbeeld bij een echtscheiding. Of als uw rechtszaak gaat over een bedrag van meer dan € 25.000.
Advocaat niet verplicht, maar wel verstandig
Voor sommige rechtszaken is de hulp van een advocaat niet verplicht, maar wel verstandig. Bijvoorbeeld als u:
Een rechtszaak is vaak ingewikkeld en kost veel tijd. Een advocaat kan u helpen. U kunt ook hulp vragen aan uw rechtsbijstandverzekeraar of vakbond.
Advocaat niet verplicht
Voor andere juridische problemen is een advocaat niet verplicht, en meestal ook niet nodig. Bijvoorbeeld bij problemen met een aankoop via Marktplaats. Of bij problemen met uw energierekening. U kunt dan zelf met de andere partij onderhandelen. U kunt ook naar een geschillencommissie. Dit kan alleen als de andere partij daarbij is aangesloten.
Twijfelt u of u een advocaat nodig heeft? Neem dan contact op met een van onze juristen. Of vraag advies aan uw rechtsbijstandverzekeraar of vakbond.
Wij verwijzen u graag naar een advocaat bij u in de buurt. Zoekt u liever zelf een advocaat? Op de website van de Nederlandse Orde van Advocaten vindt u alle in Nederland ingeschreven advocaten.
Als u niet tevreden bent over uw advocaat, dan kunt u een klacht indienen. U kunt bijvoorbeeld klagen over:
Ga in gesprek
Praat eerst met uw advocaat over de klacht. Misschien lost een gesprek uw klacht op. En kunt u met uw advocaat afspraken maken over hoe jullie verder gaan. Komt u er niet uit? Meld uw klacht dan schriftelijk bij de advocaat. Gebruik hiervoor onze voorbeeldbrief klacht of conflict.
Klachtenregeling
Elk advocatenkantoor heeft een klachtenregeling. Hierin staat waar u de brief of e-mail naartoe kunt sturen. En hoe uw klacht wordt behandeld. U vindt de klachtenregeling op de website van het kantoor. U kunt de klachtenregeling ook opvragen bij uw advocaat.
Geschillencommissie
Bent u niet tevreden met de reactie op uw brief of e-mail? Of reageert uw advocaat niet? Dan kunt u uw klacht melden bij de Geschillencommissie Advocatuur. Dit kan alleen als uw advocaat daarbij is aangesloten. Of als u met uw advocaat schriftelijk afspreekt dat u naar de Geschillencommissie gaat. In de klachtenregeling staat of uw advocaat is aangesloten bij de Geschillencommissie. De Geschillencommissie onderzoekt uw klacht en doet een uitspraak. U en uw advocaat moeten zich aan deze uitspraak houden.
Orde van Advocaten
Kunt u niet met uw klacht naar de Geschillencommissie? Dan kunt u de klacht melden bij de deken van de Orde van Advocaten. De deken probeert u en uw advocaat te helpen om een oplossing te vinden. Het advies van de deken is niet bindend.
Rechter
Bent u het niet eens met het oordeel van de deken? Dan kunt u naar de rechter. Neem contact op met een van onze juristen.